Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ)/ Specific Language Impairment (SLI)

 Η “αόρατη” γλωσσική δυσκολία

Η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ), ή SLI (Specific Language Impairment), αποτελεί μια αναπτυξιακή διαταραχή της γλώσσας που εμφανίζεται χωρίς εμφανή νευρολογικά, αισθητηριακά ή νοητικά αίτια. Επηρεάζει περίπου το 7% των παιδιών προσχολικής ηλικίας, σύμφωνα με μελέτες του Bishop (2006), και ενδέχεται να επιμείνει στην ενήλικη ζωή εάν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα.

Τα παιδιά με ΕΓΔ έχουν δυσκολίες στην κατανόηση ή/και στην έκφραση της γλώσσας, παρά το γεγονός ότι έχουν φυσιολογική νοημοσύνη και δεν παρουσιάζουν άλλες αναπτυξιακές διαταραχές. Συχνά παρατηρούνται προβλήματα στην κατανόηση σύνθετων προτάσεων, στη χρήση γραμματικών μορφών (π.χ. χρόνων ή άρθρων), καθώς και περιορισμένο λεξιλόγιο ή αφηγηματικές δυσκολίες.

Η διάγνωση βασίζεται σε κλινική αξιολόγηση από λογοθεραπευτή, σε συνδυασμό με σταθμισμένα γλωσσικά τεστ. Είναι σημαντικό η διάγνωση να διαχωρίζεται από άλλες γλωσσικές διαταραχές, όπως αυτές που συνυπάρχουν με αυτισμό ή νοητική καθυστέρηση.

Η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να ενισχύσει τη γλωσσική ανάπτυξη, τη σχολική επίδοση και τη μελλοντική κοινωνική ένταξη του παιδιού. Οι θεραπευτικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν δομημένες ασκήσεις λεξιλογίου, μορφοσυντακτικής επίγνωσης και αφηγηματικών δεξιοτήτων.

Πηγές:

  1. Bishop, D. V.   M. (2006). What causes specific language impairment in children? Current Directions in Psychological Science.
               
  2. Leonard, L. B. (2014). Children with Specific Language Impairment. MIT Press.
               
  3. Conti-Ramsden, G. & Durkin, K. (2012). Language  development and assessment in the early years. Routledge.
               
  4. ASHA. (n.d.). Specific Language Impairment. Retrieved from asha.org

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ